• Louise Hafdell

LCHF-tapas

HET FÄNKÅLSBIFF 500 g lövbiff Färsk fänkål 2 vitlöksklyftor 0,5 tsk sambal oelek 1 tsk salt 2 krm svartpeppar 1 msk rapsolja 2 msk röd pesto 1 dl rött vin 1 dl vatten 1 msk kalvfond Skär loss en bit färsk fänkål ca 4x4 cm. Hacka fänkålen. Lägg fänkålen i en mortel tillsammans med två vitlöksklyftor och mortla samman. Ta fram en bunke och blanda samman fänkålen och vitlöken tillsammans med övrigt innehåll. Strimla lövbiffen och marinera med marinaden i omkring en timme, gärna längre. Stek det marinerade köttet i rapsolja. ÖRTSTEKT KYCKLINGFILÉ 500 g kycklingfiléer Marinera kycklingfilén i 3 msk rapsolja 1 msk soja 1 msk vitvinsvinäger 1 tsk salt 2 krm svartpeppar 2 krm timjan 2 krm salvia 1 krm rosmarin Stek den strimlade kycklingfilén i marinaden. CHILISTEKT BLOMKÅL Ta loss små blomkålsbuketter. Bryn i smör rapsolja tillsammans med hackad chili samt salt och svartpeppar efter behag. VITLÖKSSTEKTA CHAMPINJONER Skiva svampen. Stek i smör med riven vitlök, salt, peppar och någon matsked vitt vin. MILD TOMAT- och OREGANORÖRA Blanda 4-5 strimlade soltorkade tomater i olja med 1,5 dl Smetana (syrad grädde, 42%), riven vitlök, färsk oregano, salt och grovmalen svartpeppar. UGNSBAKADE MINITOMATER Sätt ugnen på 150 grader. Lägg tomaterna i en ugnssäker form smord med smör/olja. Låt ugnsbaka ca 45-60 minuter till dess att tomaterna skrumpnar ihop och får färg. UNGSGRILLAD SPETSPAPRIKA Sätt ugnen på 150 grader. Lägg spetspaprikan hel i en ugnssäker form smord med smör/olja. Låt ugnsbaka ca 45-60 minuter till dess att paprikan blir mjuk och skrynklig.