louise@louisehafdell.se

@louisehafdell_unnadig

  • Louise Hafdell

Lökknäcke LCHF

Lökknäcke LCHF @antligensockerfri

Fröknäcke med en angenäm smak av lök. Blir två plåtar Sätt ugnen på 160 grader varmluft (180 grader vanlig ugnsvärme men då får du grädda en plåt i taget) Tag fram en bunke. Mät upp och häll i: 1,5 dl solrosfrön 2 dl sesamfrön 0,75 dl hela linfrön 0,5 dl vallmofrön 2 msk pofiber 1 msk fiberhusk 2 msk kokosolja (rumstempererad) 4 msk lökpulver 3 msk basilika 3 msk oregano 0,5 tsk örtsalt eller vanligt salt Rör om. Häll till sist i: 3,5 dl kokhett vatten Rör om. Du får nu en ganska rejäl sammansatt ”klump” av fröer. Dela klumpen i två. Placera klumparna på varsin bakpappersklädd plåt. Platta ut med en slev. För att få till ett fint, tunt fröknäcke brukar jag ta fram en oanvänd 3-liters platspåse. Jag vecklar ut den, lägger den över smeten och pressar ut fröblandningen mot plåtens kanter. Jag tycker det är ett bra och enkelt sätt att få till ett jämnt och tunt fröknäcke. Sätter sedan in plåtarna i ugnen (för att grädda båda plåtarna samtidigt krävs varmluftsugn) och sätter äggklockan på omkring 30 minuter. Efter 30 minuter brukar jag öppna ugnsluckan och skära lagom stora bitar med en pizzaskärare. Jag föredrar ganska rejäla fröknäckeskivor och delar vanligen en långpanna i 16 skivor/bitar. Sedan stänger jag ugnsluckan igen och stänger av värmen men låter brödet stå kvar i ugnen minst 30 minuter till. Efter att plåtarna är ute ur ugnen lägger jag de redan fördigskivade knäcket på en bricka för att svalna.




  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black YouTube Icon